Salariatii detasati, in temeiul art. 52 al.(1) lit. d avand contractul individual de munca suspendat din initiativa angajatorului pe durata detasarii, sunt obligati sa presteaze munca si sunt platiti de angajatorul la care au fost detasati doar in baza dispozitiei de detasare?
Exista obligatia angajatorului la care au fost detasati sa elibereze acestor "salariati" (nu au calitatea de salariati la acest angajator) sa elibereze adeverinte care sa ateste activitatea desfasurata, durata activitatii, salariul, vechimea in meserie, etc.?
Raspuns: Conform art. 59 alin. (2) din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat prin punctul 26 din OUG 30/2011, platitorul de venituri este obligat sa elibereze contribuabilului, la cererea acestuia, un document care sa cuprinda cel putin informatii privind: datele de identificare ale contribuabilului, venitul realizat in cursul anului, deducerile personale acordate, impozitul calculat si retinut.
Art. 34 alin. (5) din Codul muncii prevede ca, la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate. Aceste dispozitii se coroboreaza cu dispozitiile art. 40 alin. (2) lit. h) din Codul muncii, care prevad ca una dintre obligatiile angajatorului este de a elibera, la cerere, toate documentele care atesta calitatea de salariat a solicitantului.
Asadar, platitorul venitului (angajatorul la care este detasat salariatul) este obligat sa elibereze salariatului la cererea acestuia un document care sa cuprinda cel putin informatii privind: datele de identificare ale acestuia, venitul realizat in cursul anului, deducerile personale acordate, impozitul calculat si retinut.
Obligatiile prevazute la art. 34 alin. (5) si art. 40 alin. (2) lit. h) din Codul muncii apreciem ca sunt in sarcina angajatorului cu care salariatul a incheiat contractul individual de munca.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: O angajata a fost in concediu crestere copil in perioada 07.04.2023-27.11.2024, a revenit in activitate, iar sotul a ramas in CIC pana la 2 ani. Intre timp a anuntat ca este insarcinata cu al doilea copil, data estimativa a nasterii 05.08.2025, iar pentru primul copil a obtinut certificat de handicap valabil 24 de luni pana la data de 16.04.2027. Colega mea doreste sa reia CIC pentru primul copil pana la implinirea varstei de 3 ani, in baza certificatului pentru handicap. Odata cu nasterea celui...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Exista posibilitatea de acordare de tichete de masa unui angajat care are clauza mobilitate? De asemenea, daca sediul societatii este in Galati si avem un angajat care face naveta de luni pana vineri din Braila la Galati, ar putea primi tichete sau numai diurna?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rog, sa-mi spuneti, daca un angajat lucreaza la tura 12 cu 24 si doreste 1 zi de concediu de odihna cum se trece urmatoarea zi dupa concediu, se mai tine cont de liberul lui sau se trec, din start 2 zile de concediu de odihna? ziua de concediu este in ziua cand trebuia sa fie de serviciu
vezi AICI raspunsul specialistilor <<