Contractul individual de munca al angajatilor va fi desfiintat imediat, daca intervine orice fel de condamnare. Codul administrativ se modifica!
Se are in vedere o noua schimbare pentru angajatii din sectorul public si este una extrem de importanta! Conform propunerii, contractul individual de munca al angajatului va inceta
imediat ce intervine o condamnare, indiferent daca e cu executare sau nu!
Una dintre conditiile pentru ca o persoana sa ocupe o functie publica este, conform art. 465 alin. (1) lit. h) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile completarile ulterioare, aceea ca aceasta sa nu fi fast condamnata pentru savarsirea unei infractiuni contra umanitafii, contra statului sau contra autoritatii, infractiuni de coruptie sau de serviciu, infractiuni care impiedica infaptuirea justitiei, infractiuni de fals ori a unei infractiuni savarsite cu intentie care ar face-o incompatibila cu exercitarea functiei publice, cu exceptia situatiei in care a intervenit reabilitarea, amnistia post-condamnatorie sau dezincriminarea faptei.
Corelativ, raportul de serviciu existent inceteaza de drept, conform art. 517 alin. (1) lit. g) din Codul administrativ, cand prin hotarare judecatoreasca definitiva s-a dispus condamnarea pentru o fapta prevazuta la art. 465 alin. (1) lit. h) ori s-a dispus aplicarea unei pedepse privative de libertate, la data ramanerii definitive a hotararii de condamnare, indiferent de modalitatea de individualizare a executarii pedepsei.
Conform art. 542 din Codul administrativ, contractul individual de munca se incheie intre persoana care indeplineste conditiile pentru a fi angajata pe o functie contractuala si autoritatea sau institutia publica, prin reprezentantul sau legal, in conditiile prevazute de Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu respectarea urmatoarelor cerinte specifice:
- persoana sa aiba cetatenie romana, cetatenie a altor state membre ale Uniunii Europene sau a statelor apartinand Spatiului Economic European si domiciliul in Romania;
- persoana sa cunoasca limba romana, scris si vorbit;
- persoana sa aiba capacitate deplina de exercitiu;
- persoana sa indeplineasca conditiile de studii necesare ocuparii postului;
- persoana sa indeplineasca conditiile de vechime, respectiv de experienta necesare ocuparii postului, dupa caz;
- persoana sa nu fi fost condamnata definitiv pentru savarsirea unei infractiuni contra securitatii nationale, contra autoritatii, infractiuni de coruptie sau de serviciu, infractiuni de fals ori contra infaptuirii justitiei, cu exceptia situatiei in care a intervenit reabilitarea;
- persoana nu executa o pedeapsa complementara prin care i-a fost interzisa exercitarea dreptului de a ocupa functia, de a exercita profesia sau meseria ori de a desfasura activitatea de care s-a folosit pentru savarsirea infractiunii sau fata de aceasta nu s-a luat masura de siguranta a interzicerii ocuparii unei functii sau a exercitarii unei profesii;
- contractul sa nu contina clauze de confidentialitate sau, dupa caz, clauze de neconcurenta.
Initiatorii proiectului de modificare a
Codului administrativ considera ca este "e inadmisibil ca un functionar al statului (indiferent daca ocupa o functie publica sau o functie de natura contractuala) care a fost condamnat pentru savarsirea unei infractiuni de serviciu, uzand tocmai de increderea conferita de functia pe care trebuie sa o exercite cu loialitate, sa poata fi mentinut in functie doar pentru faptul ca a fost condamnat penal cu suspendare, nu cu executare".
In acest sens, se urmareste modificarea art. 542 din Codul administrativ prin completarea cu o norma in baza careia prin derogare de la prevederile art. 56 alin. (1) lit. f) din Legea nr.53/2003 privind Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, contractul individual de munca al personalului contractual din autoritatile si institutiile publice inceteaza de drept cand prin hotarare judecatoreasca definitiva s-a dispus condamnarea pentru o fapta prevazuta la art. 542 alin.(l) lit.f) ori s-a dispus aplicarea unei pedepse privative de libertate, la data ramanerii definitive a hotararii de condamnare, indiferent de modalitatea de individualizare a executarii pedepsei.
Articolul 542 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza cu un nou alineat, (4), cu urmatorul cuprins:
- “(4) Prin derogare de la prevederile art. 56 alin. (1) lit.f) din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, contractul individual de munca al personalului contractual din autoritatile si institutiile publice inceteaza de drept cand prin hotarare judecatoreasca definitiva s-a dispus condamnarea pentru o fapta prevazuta la alin. (1) lit. f) ori s-a dispus aplicarea unei pedepse privative de libertate, la data ramanerii definitive a hotararii de condamnare, indiferent de modalitatea de individualizare a executarii pedepsei.”
"Propunerea formulata este similara celei aplicabile functionarilor publici (art.517 alin.(1) lit. g) din Codul administrativ). Totodata, ratiunea introducerii acestei norme are in vedere si faptul ca, in prezent, lipsa antecedentelor penale este ceruta pentru personalul contractual doar ca o conditie pentru incheierea contractului individual de munca, nu si pentru incetarea acestuia. In absenta unei astfel de norme, standardele de integritate, componente ale statului de drept, sunt diminuate", sustin initiatorii.
Pe langa argumentele alesilor, retinem ca CCR a decis ca legea potrivit careia alesii condamnati cu suspendare nu isi pierd mandatul contravine
Constitutiei.
Proiectul de lege a fost inregistrat pentru dezbatere la Senat, asadar deputatii vor decide daca contractul de munca al angajatilor din sistemul public va fi incetat imediat ce intervine orice fel de condamnare.
Procedura de urgenta a fost aprobata, asadar adoptarea sau respingerea acestei initiative nu ar trebui sa dureze mai mult de o luna.
Punctul de vedere al Guvernului nu a fost solicitat inca.
Urmarim evolutia
proiectului de lege si revenim cu actualizari imediat ce vor fi disponibile.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Administratorul doreste sa schimbe sistemul de evidenta/pontaj privind prezenta angajatilor la locul de munca. Este vorba de un sistem inchis, o tableta pe care angajatul va semna la intrarea in incinta societatii, in acelasi timp se va face si o poza a angajatului; la fel se va intampla la iesirea din unitate a angajatului la sfarsitul programului de lucru. Informatiile mentionate se vor pastra pana la sfarsitul lunii sau cel mult 2 saptamani dupa, cand persoana desemnata cu centralizarea si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<