Procurorii solicita modificarea rapida a Codului penal pentru a putea instrumenta mai rapid si mai usor dosarele penale deschise pentru cei care nu respecta restrictiile privind Covid-19 cauzata de SARS-CoV-2.
Asociatia Miscarea pentru Apararea Statutului Procurorilor (AMASP) solicita puterii legislative si puterii executive sa faca demersurile necesare pentru modificarea continutului art. 352 C. pen., in contextul situatiei de criza epidemiologica, astfel incat sa permita autoritatilor judiciare sa aplice in mod eficient dispozitiile de drept penal in cazul incalcarii masurilor privitoare la prevenirea sau combaterea bolilor infectocontagioase.
In acest sens acestia propun o noua forma pentru art. 352 din Codul penal, dupa cum urmeaza:
- (1) Nerespectarea de catre o persoana suspectata de infectarea cu o boala infectocontagioasa a masurilor de izolare la domiciliu sau carantina institutionalizata precum si a altor masuri privitoare la prevenirea sau combaterea acestor tipuri de boli, se pedepseste cu inchisoarea de la 1 la 5 ani.
- (2) Nerespectarea de catre o persoana confirmata medical ca fiind infectata cu o boala infectocontagioasa, a masurilor de izolare la domiciliu sau carantina institutionalizata precum si a altor masuri privitoare la prevenirea sau combaterea acestor tipuri de boli se pedepseste cu inchisoarea de la 1 la 5 ani.
- (3) Daca faptele prevazute la alin. (1) si (2) au condus la infectarea unei alte persoane, fapta se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 7 ani.
- (4) Daca faptele prevazute la alin. (1) si (2) au condus la infectarea mai multor persoane, fapta se pedepseste cu inchisoarea de la 3 la 10 ani.
- (5) Daca faptele prevazute la alin. (1) si (2) au avut ca urmare decesul unei persoane, fapta se pedepseste cu inchisoarea de la 5 la 15 ani.
- (6) Transmiterea, cu intentie, a unei boli infectocontagioase se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani. Daca in urma infectarii se produce vreuna dintre urmarile de la art 194 C. pen. sau decesul persoanei se aplica regulile privind concursul de infractiuni.
- (7) Omisiunea de a divulga cadrelor medicale sau altor autoritati competente in prevenirea si combaterea bolilor infectocontagioase a unor informatii esentiale cu privire la posibilitatea de a fi intrat in contact cu o persoana suspecta sau confirmata ca fiind infectata cu o boala infectocontagioasa, respectiv informatii privitoare la eventuale deplasari in zone aflate sub risc de astfel de epidemii, se sanctioneaza cu inchisoarea de la 1 la 5 ani.
- (8) Daca faptele savarsite in conditiile prevazute de alin (3) si (4) au condus la infectarea personalului medical sau autoritatilor angajate in prevenirea si combaterea bolilor infectocontagioase, ori au determinat reducerea in mod substantial a capacitatii de functionare a unui spital sau a oricarei alte institutii publice, limitele de pedeapsa se majoreaza cu jumatate
- (9) Faptele savarsite in conditiile prevazute de alin (7) daca au condus la infectarea personalului medical sau autoritatilor angajate in prevenirea si combaterea bolilor infectocontagioase, ori au determinat reducerea in mod substantial a capacitatii de functionare a unui spital sau a oricarei alte institutii publice, se sanctioneaza cu inchisoarea de la 3 la 10 ani
- (10) Daca faptele prevazute la alin. (1) si (2) au fost savarsite prin folosirea unui mijloc de transport in comun terestru, aerian sau naval limitele de pedeapsa se majoreaza cu o treime
- (11) Daca faptele prevazute la alin. (3) si (4) au fost savarsite din culpa, limitele de pedeapsa se reduc cu jumatate.
- (12) Tentativa la infractiunea prevazuta in alin. (6) se pedepseste.
- (13) Prin persoana suspectata de infectarea cu o boala infectocontagioasa se intelege persoana fata de care se deruleaza investigatii medicale pentru confirmarea infectarii cu o boala infectocontagioasa, persoana care a fost depistata in cursul unei anchete epidemiologice si despre care se stie ca a avut contact apropiat cu o persoana confirmata medical ca fiind infectata cu o boala infectocontagioasa sau persoana care a intrat pe teritoriul Romaniei dintr-o zona declarata zona cu risc epidemiologic si despre care se presupune ca a avut contact cu persoane confirmate medical ca fiind infectate cu o boala infectocontagioasa, precum si membrii de familie ai acestor categorii de persoane.
Solicitarea de modificare a dispozitiei legale este justificata de faptul ca, in contextul masurilor luate pentru evitarea raspandirii SARS-CoV-2 (COVID-19), au fost intocmite pina in prezent circa 40 de dosare penale pe teritoriul Romaniei, sub aspectul savarsirii infractiunii de zadarnicirea combaterii bolilor, fapta prevazuta si pedepsita de art. 352 alin. (1) Cod penal, existand suspiciuni cu privire la savarsirea unor fapte de natura penala ce au condus la infectarea unor persoane sanatoase, intrarea in carantina a unor institutii medicale sau alte pericole fata de sanatatea publica.
In momentul de fata, varianta in vigoare a art. 352 din Codul penal cuprinde urmatoarele prevederi:
- "Art. 352
- Zadarnicirea combaterii bolilor
- (1) Nerespectarea masurilor privitoare la prevenirea sau combaterea bolilor infectocontagioase, daca a avut ca urmare raspandirea unei asemenea boli, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda.
- (2) Daca fapta prevazuta in alin. (1) este savarsita din culpa, pedeapsa este inchisoarea de la o luna la 6 luni sau amenda."
"Consideram ca in situatia actuala, prin raportare la incidentele sesizate de autoritati si gravitatii situatiei globale este necesara interventia legislativa, prin adoptarea unei legi penale temporare in conditiile art 7 C. pen. sau prin modificarea cu titlul permanent atat a continutului constitutiv al infractiunii prevazute de art 352 C. pen cat si limitelor de pedeapsa si formelor agravante.
Necesitatea acestei modificari in contextul pandemiei SARS-CoV-2 (COVID-19) este justificata, pe de o parte, de faptul ca in actuala reglementare raman in afara sferei raspunderii penale orice fapte cu privire la care, desi zadarnicesc eforturile statului de combatere a pandemiei, nu se poate stabili dincolo de orice dubiu rezonabil ca au condus in mod direct la infectarea unei alte persoane determinate, spre exemplu angrenarea cadrelor medicale in ample investigatii epidemiologice, cresterea riscului de infectare a unor grupuri sociale, risipirea resurselor medicale care duce la diminuarea timpului si capacitatii de raspuns in cazuri grave, crearea unei stari de panica si frica la nivelul comunitatii, crearea unei stari de pericol concrete pentru sanatatea publica", mai arata procurorii in solicitarea lor catre Parlament si Guvern.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Avand in vedere ca HG 295 din 31.03.2025, cu privire la Registrul General de Evidenta a salatiatilor, aduce modificari la HG 905/2017, cea din urma fiind valabila pana la 30.09.2025, pot fi aplicate in continuare prevederile din Hotararea 905? Fac referire in mod special la transmiterea suspendarilor in caz de incapacitate de munca, conf art. 5 lit. e din HG 295. As aprecia sa ne dati o lamurire cu privire la tipul de certificate medicale la care face referire legiuitorul un numar minim de zile...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O salariata a obtinut venituri in urmatoarea perioada: - Contract de munca: martie 2023 - iunie 2023 - venituri din salarii - Contract de mandat pentru administrator: iunie - iulie 2024 - Contract de munca: august 2024 - prezent Copilul s-a nascut in luna martie 2025. Indeplineste conditiile pentru a primi indemnizatie pentru cresterea copilului?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Angajatul lucreaza de noapte, in ture de 12 ore, inclusiv in zile de sarbatori legale. In luna aprilie, angajatul va incepe tura in data de 17.04 la ora 19 si va iesi din tura pe data de 18.04 la ora 07 dimineata. In acest caz, pe langa sporul de ore de noapte, angajatul primeste sporul de sarbatoare legala doar pentru cele 7 ore lucrate in ziua de 18.04 sau primeste sporul de sarbatoare legala pe intreaga tura de 12 ore?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<