Notarii, executorii judecatoresti si avocatii sunt obligati sa lucreze de-a lungul starii de urgenta, altfel pot risca excluderea din profesie. Prevederea este inclusa in OUG nr. 29/2020.
Desi se numara printre profesiile care au contact cu multe si diverse persoane, notarii, executorii judecatoresti si avocatii sunt obligati, conform OUG nr. 29/2020, sa lucreze in perioada in care este instituita starea de urgenta si sunt active masurile restrictive de circulatie. In caz contrar, acestia risca excluderea din profesie.
Va reamintim ca OUG nr. 29/2020 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 230/2020.
Conform actului mentionat, au fost instituite o serie de masuri care ajuta IMM-urile (asa cum sunt ele definite in Legea nr. 346/2004) pe durata starii de urgenta, precum amanarea la plata pentru unele servicii de utilitati sau/si a chiriei pentru imoblilul destinat sediului social. Simultan, se interzice categoriilor profesionale mentionate mai sus sa isi intrerupa activitatea.
Art. X din OUG nr. 29/2020 prevede urmatoarele:
- (1) Pe durata starii de urgenta, intreprinderile mici si mijlocii, astfel cum sunt definite de Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, care si-au intrerupt activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente, potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate si care detin certificatul de situatie de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, beneficiaza de amanarea la plata pentru serviciile de utilitati - electricitate, gaze naturale, apa, servicii telefonice si de internet, precum si de amanarea la plata a chiriei pentru imobilul cu destinatie de sediu social si de sedii secundare.
- (...)
- (5) Dispozitiile alin. (1) sunt aplicabile, in mod corespunzator, si pentru urmatoarele profesii care indeplinesc servicii de interes public: formele de exercitare a profesiei de notar public, formele de exercitare a profesiei de avocat si formele de organizare a activitatii profesiei de executor judecatoresc, a caror activitate este afectata direct prin masurile dispuse de autoritatile publice, pentru prevenirea si combaterea pandemiei determinate de infectia cu coronavirusul COVID-19. Criteriile pe baza carora sunt stabiliti beneficiarii acestei masuri se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
- (6) Membrii profesiilor prevazute la alin. (5) sunt obligati ca, pe perioada instituirii starii de urgenta, sa ia, cu observarea regulilor de disciplina sanitara si a celorlalte masuri de protectie si preventie stabilite de autoritatile competente ca urmare a instituirii starii de urgenta, masurile necesare in vederea asigurarii continuitatii activitatii. Nerespectarea acestei obligatii constituie abatere disciplinara care se sanctioneaza cu excluderea din profesie, in conditiile si cu procedura stabilite de legislatia in vigoare, aplicabile fiecarei profesii.
- (7) Salariatii formelor de exercitare a profesiilor mentionate la alin. (5) care refuza indeplinirea sarcinilor de serviciu asumate prin contractul individual de munca si din acest motiv nu se poate asigura desfasurarea in conditii optime a activitatii, respectiv continuarea activitatii in cadrul formelor de exercitare a profesiilor mentionate nu vor avea acces la beneficiile de asistenta sociala sau la alte facilitati ce vor fi acordate pe durata starii de urgenta.
- (8) Organele de conducere ale profesiilor prevazute la alin. (5) vor lua masurile necesare in vederea coordonarii activitatii membrilor profesiei pe perioada instituirii starii de urgenta, vor verifica respectarea obligatiilor prevazute la alin. (6) si vor dispune masurile prevazute de legislatia in vigoare.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal in zile lucratoare pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am o angajata cu care am incheiat si este in desfasurare un contract de munca la domiciliu, cu urmatoarele date: norma partiala de lucru pentru desfasurarea unor lucrari, proiecte, norma de lucru este ore/luna fiind platita in functie de orele lucrate in cadrul proiectului, functia ei de baza NU este la compania noastra ci este la un alt angajator la care are alt contract de munca cu norma intreaga, 8ore/zi. Ne-a informat ca ea isi va lua concediu de risc maternal, are sarcina cu risc si nu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<