CCR (Curtea Constitutionala a Romaniei) a reluat marti, 23 ianuarie 2018, dezbaterea sesizarii presedintelui Klaus Iohannis referitoare la legea care mentine abrogarea suspendarii functionarilor publici trimisi in judecata. In data de 13 decembrie, Curtea a amanat dezbaterile legate de acest caz.
Potrivit unui comunicat trimis Agerpres, plenul CCR a admis, cu unanimitate de voturi, obiectia de neconstitutionalitate formulata de presedintele Klaus Iohannis si a constatat ca dispozitiile art.I pct.14, 18 si 22 din Legea pentru modificarea si completarea Legii nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici sunt neconstitutionale.
"Dispozitiile cuprinse in art. I pct. 18 si 22 din legea supusa controlului incalca principiul constitutional al egalitatii in drepturi, intrucat prin abrogarea masurii administrative a suspendarii raportului de serviciu in cazul trimiterii in judecata, in cadrul unui proces penal, in ceea ce priveste persoanele care au calitatea de functionari publici, in temeiul Legii nr.188/1999, se creeaza un privilegiu, contrar prevederilor consacrate de art.16 din Constitutie. Mai mult, posibilitatea lasata acestor persoane de a continua sa exercite prerogativele de functionari publici, cu toate drepturile si responsabilitatile pe care exercitiul autoritatii de stat le implica, in conditiile in care s-ar afecta activitatea si imaginea publica a autoritatii, contravine principiului statului drept si principiului suprematiei Constitutiei si al obligativitatii respectarii legilor", se specifica in comunicat.
Potrivit sursei mentionate mai sus, CCR-ul a retinut ca dispozitiile art.I pct.14 din legea supusa controlului de constitutionalitate permit Agentiei Nationale a Functionarilor Publici (ANFP) sa delege autoritatilor sau institutiilor publice competenta de a organiza concursuri de recrutare si promovare pentru ocuparea functiilor publice de executie, a functiilor publice de conducere de sef serviciu si sef birou, precum si a functiilor publice specifice asimilate acestora.
Portal Codul Muncii
250 Modele Fise de Post
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele V-VIII
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
"Or, in conditiile in care ANFP nu are competenta proprie in organizarea unor astfel de concursuri, ea nu poate delega o competenta pe care nu o detine. Mai mult, intrucat autoritatea sau institutia publica are competenta organizarii acestor concursuri in temeiul legii, aceasta competenta nu ii poate fi delegata printr-un act administrativ al presedintelui ANFP. Prin urmare, prezenta in acelasi act normativ (acelasi articol) a doua solutii legislative contradictorii determina caracterul ambiguu al textului, imprejurare de natura a contraveni principiului legalitatii consacrat de art.1 alin.(5) din Constitutie, in componenta sa referitoare la claritatea si previzibilitatea normei", se mai mentioneaza in acest comunicat.
Pe de alta parte, CCR a respins, cu majoritate de voturi, obiectia de neconstitutionalitate formulata de presedinte cu privire la dispozitiile art.I pct.27 din Legea pentru modificarea si completarea Legii nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici, constatand ca sunt constitutionale in raport de criticile formulate.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri