"Avem o situatie aparte in ceea ce priveste regulamentul intern. Angajatorul a inserat in ROI al societatii, la capitolul referitor la sanctionarea disciplinara a salariatilor, o prevedere cu privire la obligatia lor de a respecta procedurile si regulile interne ale angajatorului primite pe e-mail sau afisate la punctul de lucru.
Dorim sa stim daca este legala acest mod prin care sunt obligati sa respecte instructiunile primite avand in vedere faptul ca ele sunt trimise pe e-mail sau afisate la punctul de lucru?
Dorim sa stim daca angajatorul poate sa sanctioneze disciplinar faptul ca salariatii nu au respectat aceste instructiuni. Este legal?"
Raspunsul specialistilor PortalCodulMuncii.ro:
Asa cum prevede Codul muncii, regulamentul intern se intocmeste de catre angajator cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.
Cu privire la atributiile reprezentantilor salariatilor, Codul muncii prevede ca acestia au si dreptul sa participe la elaborarea regulamentului intern.
Cu toate ca discutam despre un act juridic al angajatorului, elaborarea acestuia presupune luarea in considerare si a solicitarilor salariatilor.
In elaborarea regulamentului intern, angajatorul are obligatia de consultare a sindicatului, respectiv a reprezentatilor salariatilor.
Dupa ce regulamentul intern a fost elaborat, angajatorul are obligatia de informare a salariatilor cu privire la continutul acestuia. Ori de cate ori un nou salariat este angajat, angajatorul are obligatia de a-i aduce la cunostinta prevederile regulamentului intern aplicabil si orice modificare a regulamentului intern va putea produce efecte numai dupa ce a fost epuizata din nou procedura de informare a salariatilor.
Prin urmare regulamentul intern este un act juridic al angajatorului elaborat de acesta cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor.
Dupa cum bine stim, Regulamentul intern se afiseaza la sediul angajatorului.
Dupa adoptarea lui, regulamentul urmeaza sa fie adus la cunostinta salariatilor pentru ca numai astfel poate fi cunoscut si deci respectat; el isi produce efectele de la data incunostiintarii mentionate.
Obligatia de informare a salariatilor de catre angajator este imperativa. Modul de informare este stabilit prin contractul colectiv de munca sau prin continutul regulamentului. Oricum, afisarea este un mod simplu si operativ de aducere a lui la cunostinta salariatilor.
Asadar, modul concret de informare a fiecarui salariat cu privire la continutul regulamentului intern se stabileste prin contractul colectiv de munca aplicabil sau, dupa caz, prin chiar continutul regulamentului intern.
Asadar, angajatorul poate stabili in chiar continutul regulamentului intern modul in care salariatii vor fi informati cu privire la continutul acestuia.
Nerespectarea regulamentului intern poate fi motiv de sanctionare disciplinara soldata cu concedierea.
In acest sens, angajatorul trebuie sa demonstreze in instanta ca salariatul nu a respectat dispozitiile interne reglementate in regulamentul intern al unitatii.
Raspuns furnizat de specialistii PortalCodulMuncii.ro
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal in zile lucratoare pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am o angajata cu care am incheiat si este in desfasurare un contract de munca la domiciliu, cu urmatoarele date: norma partiala de lucru pentru desfasurarea unor lucrari, proiecte, norma de lucru este ore/luna fiind platita in functie de orele lucrate in cadrul proiectului, functia ei de baza NU este la compania noastra ci este la un alt angajator la care are alt contract de munca cu norma intreaga, 8ore/zi. Ne-a informat ca ea isi va lua concediu de risc maternal, are sarcina cu risc si nu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<