Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Legislatia judirica actualizata la zi 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Raspunderea magistratilor s-a oprit la Curtea Constitutionala. Vezi lista exceptiilor admise de CCR in cazul statutului judecatorilor si procurorilor

Raspunderea magistratilor, declarata neconstitutionala de magistratii CCR, reprezinta cea mai importanta modificare din Legea 303/2004, care face referire la statutul judecatorilor si procurorilor se refera la raspunderea magistratilor.

 Judecatorii CCR au decis ca obligativitatea statului de a se indrepta in justitie impotriva unui magistrat care a luat o hotarare cu „rea-credinta" sau „grava neglijenta" este neconstitutionala, admitand astfel exceptiile ridicate de ICCJ.

Pe data de 30 ianuarie, judecatorii CCR au decis, ca mai multe articole din actul normativ de modificare a Legii nr.303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor sunt neconstitutionale si au admis obiectiile formulate de Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectiile Unite si, respectiv, de un numar de 56 de deputati care apartin Grupului parlamentar al Partidului National Liberal, conform mediafax.ro.
 

Lista exceptiilor admise de CCR in cazul statutului judecatorilor si procurorilor


1. pct.7 cu referire la art.5 alin.(1)

Exceptia a fost  ridicata de ICCJ care a semnalat faptul ca formularea „judecatorii si procurorii sunt obligati sa se abtina de la orice activitate legata de actul de justitie in cazuri in care presupun existenta unui conflict de interese” este prea laxa si nu da ocazia magistratului sa isi indrepte comportamentul care l-ar putea pune in ipostaza respectiva.

2. pct.9 cu referire la art.7 alin.(5) sintagmele „comisiile speciale parlamentare pentru controlul activitatilor serviciilor de informatii” si „informare conforma” si alin.(7) sintagma „precum si procedurile judiciare”



Includerea comisiilor speciale parlamentare pentru controlul activitatii serviciilor de informatii in randul organelor abilitate sa verifice veridicitatea datelor din declaratiile date de magistrati in legatura cu apartenenta la un serviciu de informatii, nu respecta principiul separarii puterilor in stat, a sustinut Curtea Suprema. Mai precis, Parlamentul nu poate controla Justitia si nu ii poate verifica pe magistrati.

3. pct.87 cu referire la art.53 alin.(1), (2), (7) si (8)

Se refera la limitarea modului in care Presedintele Romaniei face numirile si revocarile presedintelui si vicepresedintelui ICCJ. Exceptia a fost ridicata de PNL: decizia CCR nr. 375/2005, prin care s-a stabilit ca e dreptul presedintelui exclusiv de a face aceste numiri, fapt prevazut expres in Constitutia Romaniei, la art. 94, lit. c).

4. pct.97 cu referire la art.58 alin.(1)

Modificarea prin care CSM „dispune detasarea judecatorilor si procurorilor la alte autoritati publice, in orice functii, inclusiv cele de demnitate publica numite” si „precum si la institutii ale Uniunii Europene sau organizatii internationale, la solicitarea Ministerului Justitiei” este considerata neconstitutionala. Exceptia a fost ridicata de PNL care a argumentat  neclaritatea textului (ce inseamna orice functie - n.r.), in conditiile in care legislatia enumera in mod expres ce functii pot ocupa procurorii si judecatorii.

5. pct.109 cu referire la art.62 alin.(3) sintagma „nu ii sunt aplicabile dispozitiile referitoare la interdictiile si incompatibilitatile prevazute la art.5 si art.8” prin raportare la art.62 alin.1 indice 3”

Acesta face referire la magistratii care au fost suspendati din functie dupa ce au fost trimisi in judecata dupa procedura judecatii in camera preliminara sau la cei care au fost pusi sub control judiciar pentru comiterea unei infractiuni si le-a fost, totodata, interzis dreptul de a exercita profesia. Potrivit acestor modificari,magistratii aflati in acest caz nu ar mai fi intrat sub incidenta articolelelor care fac referire la interdictiile generale aplicabile magistratilor, lucru pe care judecatorii CCR il considera neconstitutional.

6. pct.112 cu referire la art.62 indice 2 si art.62 indice 4

Conform sursei de mai sus, kmagistratii CCR au decis ca judecatorii si procurorii nu pot fi membri ai Guvernului in conditiile propuse de modificarile legii. Exceptia a fost ridicata de partidul PNL, care a criticat atat ipostaza in care este pus CSM care poate doar sa “ia act” de aceasta decizie, cat si prevederea potrivit careia, pe toata perioada numirii, magistratului nu i se mai aplica interdictiile si incompatibilitatile general aplicabile.  In plus, neconstitutionala este considerata si posibilitatea „suspendarii voluntare” a magistratului pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea de prelungire pentru inca 3, decizie pe care CSM este chemat „sa o constate\" in termen de maximum 15 zile.

7. pct.134 cu referire la art.73 alin.(2)

Si acest articol se refera la suspendarea la cerere a magistratului, insa pentru o alta perioada de timp fata de art. 62 (2 ani, fata de 3 ani).

8. pct.143 cu referire la art.82 alin.(2) sintagma „functia de ministru al justitiei”, pct.144 cu referire la art.82 alin.(2 indice 1) si (2 indice 2), pct.146 cu referire la art.82 alin.(5 indice 1) si (5 indice 2) si pct.153 cu referire la art.851 sintagma „functia de ministru al justitiei”

Toate articolele de mai sus fac referire la calculul vechimii in munca a magistratilor si a celor care au indeplinit functii asimilate, care ies la pensie, printre care este cuprinsa si pensionarea celor care au indeplinit „functia de ministru al Justitiei”, precum si la instituirea interzicerii cumularii pensiei cu salariul pentru magistratii care nu au implinit inca 65 de ani. Exceptia a fost ridicata de ICCJ care considera ca este discriminatoriu pentru ca un magistrat care a trecut de varsta de 65 de ani ar putea incasa si pensie si salariu fata de unul care are sub 65 de ani si care nu are voie. Pe de alta parte, se ingradeste dreptul la munca pentru persoanele care inca nu au implinit varsta de 65 de ani, dar au iesit la pensie pentru ca au indeplinit conditiile.

9. pct.157 cu referire la art.99 lit.r)

Prevederea referitoare la obligativitatea magistratului de a motiva hotarari sau a depune acte in anumite termene se suprapune cu cea prevazuta la lit. h) a aceluiasi articol. Exceptie ridicata de ICCJ

10. pct.163 cu referire la art.109 alin.(1) teza intai si art.114

Articolele fac referire la aplicabilitatea legii si s-a considerat ca modul in care sunt formulate se suprapun cu alte prevederi din legislatie.


Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 01 Februarie 2018
Votati articolul "Raspunderea magistratilor s-a oprit la Curtea Constitutionala. Vezi lista exceptiilor admise de CCR in cazul statutului judecatorilor si procurorilor":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016