Ca agentie de munca temporara avem un nr. de angajati care se afla la dispozitia unui utilizator din alta tara. Angajatii au primit cazare in locuinte inchiriate de agentie si transport la locul de munca cu masinile agentiei. O parte din acesti angajati nu pastreaza curatenia, nu respecta intimitatea colegilor si linistea in locuinte.
De asemenea, se folosesc de masinile agentiei mai mult decat ar trebui si chiar au produs pagube in interiorul acestora. Cum si in ce tip de document am putea introduce un set de reguli, obligatii si raspunderili in ceea ce priveste folosirea locuintei de serviciu, a masinii de serviciu si a comportamentului fata de colegi in aceste spatii? Cum pot fi sanctionati angajatii care nu respecta aceste reguli?
Raspuns: Reguli precum disciplina muncii in unitate, drepturile si obligatiile salariatilor, procedura disciplinara pot fi stabilite de angajator in regulamentul intern.
Astfel, regulamentul intern este un act juridic al angajatorului, elaborat cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, prin care se stabilesc o serie de reguli aplicabile la locul de munca.
Conform art. 242 din Codul muncii , regulamentul intern cuprinde cel putin urmatoarele categorii de dispozitii:
a) reguli privind protectia, igiena si securitatea in munca in cadrul unitatii;
b) reguli privind respectarea principiului nediscriminarii si al inlaturarii oricarei forme de incalcare a demnitatii;
c) drepturile si obligatiile angajatorului si ale salariatilor;
d) procedura de solutionare a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilor;
e) reguli concrete privind disciplina muncii in unitate;
f) abaterile disciplinare si sanctiunile aplicabile;
g) reguli referitoare la procedura disciplinara;
h) modalitatile de aplicare a altor dispozitii legale sau contractuale specifice;
i) criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor.
La elaborarea regulamentului intern, angajatorul are obligatia sa respecte prevederile legale. Astfel, spre exemplu, in regulamentul intern angajatorul nu poate stabili alt regim sanctionator decat cel stabilit de Codul muncii sau de statute aprobate prin legi speciale.
In consecinta, cu respectare prevederilor legale puteti introduce in regulamentul intern reguli si obligatii pentru salariati in ceea ce priveste folosirea locuintei si autoturismului puse la dispozitie de angajator dar si reguli cu privire la comportamentul fata de colegi.
Pentru nerespectarea acestor reguli salariatii pot raspunde disciplinar in conditiile Codului muncii .
Potrivit art. 247 alin. (1) din Codul muncii , republicat, angajatorul dispune de prerogativa disciplinara, avand dreptul de a aplica, potrivit legii, sanctiuni disciplinare salariatilor sai ori de cate ori constata ca acestia au savarsit o abatere disciplinara.
Alin. (2) al aceluiasi articol stabileste ca abaterea disciplinara este o fapta in legatura cu munca si care consta intr-o actiune sau inactiune savarsita cu vinovatie de catre salariat, prin care acesta a incalcat normele legale, regulamentul intern, contractul individual de munca sau contractul colectiv de munca aplicabil, ordinele si dispozitiile legale ale conducatorilor ierarhici.
Angajatorul are dreptul de a aplica sanctiuni disciplinare salariatilor sai ori de cate ori constata ca acestia au savarsit o abatere disciplinara, cu respectarea prevederilor legale privind procedura disciplinara prealabila si cu respectarea principiului potrivit caruia pentru aceeasi abatere disciplinara se poate aplica numai o singura sanctiune disciplinara.
La stabilirea sanctiunii disciplinare angajatorul, in conformitate cu dispozitiile art. 250 din Codul muncii , republicat, stabileste sanctiunea disciplinara aplicabila in raport cu gravitatea abaterii disciplinare savarsite de salariat, avandu-se in vedere urmatoarele:
a) imprejurarile in care fapta a fost savarsita;
b) gradul de vinovatie a salariatului;
c) consecintele abaterii disciplinare;
d) comportarea generala in serviciu a salariatului;
e) eventualele sanctiuni disciplinare suferite anterior de catre acesta.