Intrebare: Am un client care a solicitat declararea judecatoreasca a disparitiei tatalui sau, pe vechea legislatie, cerere care i-a fost admisa si ca urmare, s-a pronuntat o hotarare de declarare a disparitiei, candva in septembrie 2011, inainte de a intra in vigoare noul cod civil.
Intrebarea mea este: pentru a solicita declararea judecatoreasca a mortii tatalui sau, pe care lege sa intemeiez cererea si care vor fi partile citate in proces.
Mentionez ca in cadrul judecarii cererii de disparitie, s-a numit un curator pentru persoana disparuta, acesta din urma fiind citat prin curator.
De asemenea, va rog sa-mi spuneti ce e nevoie sa depun in probatoriu? Sentinta prin care s-a declarat disparitia sau si alte inscrisuri?
Raspuns:
Potrivit dispozitiilor art. 230 lit.o) din Legea nr.71/2011, art. 30-43 din Decretul-Lege nr.32/1954 raman valabile pana la intrarea in vigoare a noului Cod de procedura civila. Pe de alta parte, conform art. 51 din Codul civil, se mentioneaza faptul ca solutionarea cererii de declarare a mortii se face potrivit dispozitiilor Codului de procedura civila.
Avand in vedere ca la data de 01.09.2012 va intra in vigoare si noul Cod de procedura civila, temeiul juridic al actiunii dumneavoastra va depinde de momentul introducerii cererii. Daca veti introduce cererea inainte de intrarea in vigoare a noului Cod de procedura civila, cererea va fi intemeiata pe dispozitiile Decretului-Lege nr.32/1954, caz in care se va respecta vechea procedura. Daca insa veti alege sa introduceti cererea dupa data de 01.09.2012 veti avea ca temei art. 49-52 din noul Cod civil, precum si dispozitiile art. 931 si urmatorul din Noul Cod de procedura civila. Conform acestor prevederi, cererea se introduce la ultimul domiciliu cunoscut al persoanei care se prezuma a fi decedata.
Judecata are loc cu participarea procurorului si cererea va putea fi introdusa de orice persoana interesata, curatorul numit urmand a fi citat de catre instanta. Ca probatoriu, pot fi administrate orice mijloace de proba de natura sa conduca la judecarea corecta a cazului. Pe langa actele pe care deja le aveti, va fi obligatorie procedura de publicitate ce va fi efectuata prin intermediul instantei.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va creste de la 3.700 lei la 4.050 lei incepand cu 01.01.2025, ceea ce inseamna 2.430 lei salariul net. Daca angajatorul da tichete de masa , taxele pe tichete CASS si impozit duc la scaderea salariului net. Obligatia de garantat in plata inseamna ca angajatorul este obligat si la net sa dea minim 2430 lei sau doar brutul este obligatoriu sa fie minim 4050 lei?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unei societati comerciale care urmeaza sa isi inceteze activitatea de la 01.01.2025, angajatorul este obligat sa instiinteze angajatii de spre acest lucru inainte si sa respecte perioada de preaviz, care este un drept al angajatilor? Sau care este termenul in care angajatorul instiinteaza angajatii cu privire la incetarea activitatii?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am primit de la o angajata adeverinta de la medic precum este insarcinata in 13 saptamani, ma puteti indruma va rog frumos ce trebuie sa fac mai departe? De la medicina muncii mi a spus sa o trimit la ei si cu raportul facut de ei trebuie sa merg la ITM sa il depun acolo. Imi puteti spune pasii ce trebuie sa ii urmez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<