Reprezentantii Inaltei Curti de Casatie si Justitie s-au intalnit cu expertii Comisiei Europene, ocazionata de misiunea de evaluare a indeplinirii angajamentelor asumate de Romania in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare.
Delegatia Inaltei Curti de Casatie si Justitie a fost condusa de presedintele instantei, judecator dr. Doina Livia Stanciu, alaturi de care au participat la discutii judecator dr. Rodica Aida Popa – vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, judecator Lavinia Curelea – presedintele Sectiei civile si de proprietate intelectuala, judecator dr. Adrian Bordea – presedintele Sectiei comerciale, judecator Gabriela Victoria Birsan – presedintele Sectiei de contencios administrativ si fiscal, judecator Anton Pandrea – presedintele Sectiei penale, precum si judecatori ai Sectiei penale.
Agenda discutiilor a inclus problematica modificarii competentei Inaltei Curti de Casatie si Justitie; unificarea jurisprudentei; masurile pentru imbunatatirea celeritatii proceselor de coruptie la nivel inalt – impactul Legii micii reforme si impactul anticipat al noilor Coduri; pregatirea implementarii noilor Coduri; reformele privind resursele umane in magistratura.
Reprezentantii Inaltei Curti de Casatie si Justitie au evidentiat ca, in perioada de timp ce a urmat ultimei evaluari, instanta suprema si-a concentrat eforturile pentru realizarea misiunii sale constitutionale de a asigura interpretarea si aplicarea unitara a legii, pentru asigurarea punerii in aplicare a noilor dispozitii care reglementeaza recursul in interesul legii - ca principal mecanism de unificare a jurisprudentei, precum si pentru identificarea si punerea in aplicare a masurilor de natura sa conduca la solutionarea cu celeritate a cauzelor de coruptie la nivel inalt.
Discutii interactive s-au purtat referitor la practica judiciara in procesele de coruptie la nivel inalt – impactul recentelor modificari legislative asupra celeritatii proceselor si masurile ce se impun a fi adoptate in continuare – avandu-se in vedere o serie de factori care au avut impact asupra celeritatii acestor procese (in special, cauzand intarzieri) si masura in care acesti factori au fost abordati prin recentele initiative (de exemplu, prin recentele modificari legislative), precum si identificarea masurilor necesare pe mai departe. Au fost abordate aspecte precum: managementul administrativ al dosarelor - inclusiv resursele (sali de sedinta, personal, etc.), frecventa termenelor, durata pentru motivarea deciziilor; procedura de citare (probleme cu procedura, neconformarea la citatii); tratamentul si impactul cererilor de amanare formulate de inculpati/parti sau reprezentantii lor legali (lipsa aparatorilor si modul de desemnare a avocatilor din oficiu, cererile pentru pregatirea apararii, copierea dosarelor sau din motive medicale); tratamentul si impactul exceptiilor procedurale invocate de inculpati (exceptiile de neconstitutionalitate si alte exceptii procedurale); administrarea probelor testimoniale si a expertizelor.
Vizita delegatiei expertilor Comisiei Europene se inscrie in seria intalnirilor organizate cu toate institutiile ce au atributii in domeniile vizate de Mecanismul de Cooperare si Verificare.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Un angajat in cadrul echipei achizitii, cod COR referent achizitii este numit prin fisa postului Responsabil cu activitati nucleare. Pentru acest lucru participa periodic la cursuri. Activitatea lui efectiva este activitate de birou. Care ar fi riscurile la care s ar putea expune ca si persoana fizica? Daca la un eventual control angajatorul ar fi amendat pentru anumite nereguli, credeti ca ar putea suporta ceva consecinte si persoana respectiva? Daca da, care ar fi acestea? Daca sa zicem ar fi...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Pentru personalul care lucreaza in ture de 12 cu 24/48, pot sa fie situatii in care intr-o luna se atinge normatul lunii, iar in altele se depaseste. Este corect sa sa pastreze un depozit de timp care sa reglementeze normatul lunii?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In situatia in care se doreste reducerea programului de munca de la 5 la 4 zile pe saptamana, care sunt etapele care trebuie urmate? Sunt necesare acte aditionale pentru fiecare persoana sau poate fi o decizie care se aplica tuturor? Iar daca sunt persoane care nu semneaza actul aditional, masurile de reducere se aplica si in cazul lor?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<