Inspectia Muncii arata intr-un material amplu obligatiile pe care le au angajatorii, dar si angajatii cu privire la pandemia de coronavirus SARS-CoV-2. Printre lamuririle oferite se numara si faptul ca firmele/institutiile sunt obligate ofere complet gratuit angajatilor masti, sapun si dezinfectanti. Iata toate detaliile.
Conform Inspectiei Muncii, angajatorii au obligatia clara de a stabili masuri igienico-sanitare cu consultarea in prealabil a medicilor de medicina muncii. Simultan, sunt obligati sa acorde in mod gratuit angajatilor lor materiale igienico-sanitare (sapun, prosoape de hartie, dezinfectanti etc.) care sa previna raspandirea infectiei cu noul coronavirus.
Totodata, Inspectia Muncii arata ca are obligatia sa asigure dezinfectarea locurilor de munca si a mijloacelor de transport in comun impotriva raspandirii COVID-19. In acest sens, angajatorul poate contracta serviciile unei firme specializate sau poate sa instruiasca lucratori din cadrul societatii pentru efectuarea acestei sarcini de munca cu respectarea prevederilor legale.
Autoritatea mai recomanda si limitarea contactului dintre angajati. "Recomandam evitarea organizarii reuniunilor cu un grup mai mare de trei participanti. De asemenea, limitati reuniunile de lucru la minim posibil, iar daca acestea sunt absolut necesare, luati toate masurile de prevenire si protectie (sedinte in sistem video conferinta, distanta de siguranta intre participanti etc.)", arata Inspectia Muncii.
Angajatii noi vor trebui sa faca controlul medical
Pentru angajarea de personal nou este necesar si obligatoriu controlul medical. "Acesta este obligatoriu in conformitate cu prevederile H.G. nr. 355/2006 privind supravegherea sanatatii lucratorilor, dar, avand in vedere situatia exceptionala in care ne aflam, angajatorul trebuie sa ia legatura cu medicii de medicina muncii pentru a gasi de comun acord un mod de efectuare a acestuia, tinand cont de riscurile epidemiologice si de recomandarile ministerului sanatatii. Acest control este necesar la angajare pentru orice lucrator nou, intrucat ii protejeaza si pe ceilalti lucratori de la viitorul loc de munca. In situatia data, acest control contribuie la prevenirea raspandirii COVID-19", explica Inspectia Muncii.
Companiile trebuie, insa, sa retina faptul ca instruirea in domeniul SSM este si ea obligatorie, intrucat angajatii nu vor putea ocupa posturile daca nu si-au insusit cunostintele prezentate in instruirea introductiv-generala. In aceasta perioada, angajatorii trebuie sa puna un accent deosebit si pe instruirea lucratorilor cu privire la riscurile induse de COVID-19, sarcina ce poate ingreuna misiunea unor firme mai mici. Regulile, insa, trebuie respectate.
Controalele IM/ITM
In aceasta perioada, controlul angajatorilor care sunt reclamati ca nu respecta legislatia in domeniul securitatii si sanatatii in munca va avea loc numai in conditiile articolului 34 din Decretul Prezidential nr. 195/2020, care prevede faptul ca “Pe durata starii de urgenta are loc suspendarea efectuarii controalelor la angajatori de catre inspectoratele teritoriale de munca, cu exceptia controalelor dispuse de catre ministrul muncii si protectiei sociale, a celor dispuse de Inspectia Muncii pentru punerea in aplicare a hotararilor Comitetului National pentru Situatii Speciale de Urgenta, a celor necesare pentru a da curs sesizarilor prin care se reclama savarsirea unor fapte cu un grad ridicat de pericol social si pentru cercetarea accidentelor de munca”. In toata aceasta perioada, obligatiile angajatorilor cu privire la respectarea legislatiei in domeniul securitatii si sanatatii in munca nu se suspenda.
Va reamintim ca Inspectia Muncii are urmatoarele atributii specifice:
- controleaza aplicarea reglementarilor legale, generale si speciale, cu privire la incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca;
- controleaza stabilirea si acordarea drepturilor cuvenite salariatilor ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractele individuale de munca;
- controleaza aplicarea masurilor de respectare a egalitatii de sanse si de tratament intre femei si barbati;
- asigura la nivel national evidenta muncii prestate in baza contractelor individuale de munca, prin registrul general de evidenta al salariatilor, precum si evidenta zilierilor si a beneficiarilor prestatiilor acestora;
- controleaza folosirea fortei de munca, in scopul identificarii cazurilor de munca nedeclarata;
- primeste si transmite in sistem informatic, prin inspectoratele teritoriale de munca, datele depuse de angajatori si beneficiari referitoare la salariati si la zilieri;
- asigura inregistrarea contractelor colective de munca la nivel de unitati si verifica prevederile acestora, potrivit procedurii aprobate de inspectorul general de stat, si conciliaza conflictele de munca declansate la nivelul unitatilor.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.